tiistai 21. helmikuuta 2017

Uusia lemmikkejä ja vai uudenlaista ruokaa

Jossain omavaraisuusryhmässä, facebookissa eräs nainen halusi luopua jauhopukkikuoriaisistaan ja niiden toukista. Hän oli kokeillut kasvattaa niitä ruuaksi, mutta nyt oli aika luopua farmista.

Itse olen miettinyt hyönteisruuan testaamista, joten minähän sitten reippaana tyttönä nostin käteni ylös ja pienen järjestelyn kautta kuoriaiset ja toukat muuttivat meille. Olen ajatellut, että jos emme sitten itse innostu näiden syömisestä, voin aina käyttää niitä kanojen herkkuna, kun kanat meille joskus muuttavat.


Jauhopukkikuoriaiset ja toukat ovat minulle tuttuja kasvatettavia, sillä aikanaan minulla oli lisko, joka söi elävää ravintoa ja kasvattelin sille sitten toukkia vuosikaudet. Kolmevuotias poikani oli hyvin innoissaan uusista lemmikeistä, hän on ollut kanssani ruokkimassa kanssani niitä, ja käy välillä kurkkaamassa boksiin.

Nyt sitten tutustutaan ötökkäharrastukseen ensin ja mietitään mikä on itselle paras kasvatusmenetelmä. Jonkin ajan päästä voidaan sitten katsoa, miten tulemme hyönteisiä ruuassa hyödyntämään. Olin itse ajatellut, että jauhaisin toukista jauheen, jota voisi käyttää esim. sämpylöissä tai smoothieissa. Itse voisin syödä toukkia kokonaisena esim. paistettuna, mutta tässä vaiheessa mieheni ja lapseni eivät ole siihen valmiita. Tässä kohtaa minulle on epäselvää minkälainen säilyvyys toukilla on. Jos ne pakastaa, kauanko niitä voi käyttää sen jälkeen tai sitten jauheena, säilyykö jauhe minkä verran? Jauhe tehdään ilmeisesti kuivaamalla madot uunissa ja sen jälkeen jauhamalla. Onko teistä kellään kokemusta matojen jauhamisesta? Millä olette jauhaneet?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti